Faktura korygująca

Czasem zdarza się, że podczas wydawania rachunku za usługi lub zakupione towary, wkrada się w nie błąd, który na przykład uniemozliwia właściwe wyliczenie podatku, lub sprawia że do odliczenia jest zbyt mała lub zbyt duża kwota. Ponieważ dokumenty faktur są ewidencjonowane i podlegaja kontroli przez odpowiednie urzędy, aby uniknąć nieporozumień i co gorsza kar, wystawia się do takich błędnych zapisów dokumenty korygujące. Istnieją ich dwa rodzaje w zależności od strony, która popelniła błąd i która je wystawia – stosowane są więc powszechnie faktury korygujące, które wystawia sprzedawca towarów lub usług, oraz noty korygujące, które wystawiane są przez ich nabywcę.

Faktura korygująca to podstawowy dokument używany do korygowania błędnych treści faktury VAT. W niektórych sytuacjach fakturę również można anulować. Nie może jednak być tak, że korekta faktury zmieni zasadniczą treść faktury, na przykład wszystkie dane nabywcy, wystawcy czy też diamertralnie zmieni rodzaj i nazwę towaru, usługi będącego przedmiotem kupna.

Jeśli przedmiotem korekty jest nieznaczna pomyłka w treści faktury, bez większego znaczenia pozostaje fakt, czy to sprzedawca będzie wystawiał fakturę korygującą, czy jednak nabywca sporządzi notę korygującą. Tutaj stosuje się raczej zasadę, kto pierwszy, ten lepszy, kto jako pierwszy odnajdzie błąd w fakturze, dokonuje odpowiedniej dla siebie korekty.

Zarówno faktury jak i noty korygujące, mogą poprawiać treść zwykłej faktury, ale także faktury korygującej, jeśli i ta sporządzona została z pomyłką. W żadnym z tych przypadków, nie ma jednak możliwości skorygowania wszystkich danych odnośnie sprzedawcy lub nabywcy. Jeśli faktura posiada niewłaściwe dane sprzedawcy lub została wystawiona na innego niż trzeba nabywcę, traktowana jest jako taka, która dokumentuje czynności, które w rzeczywistości w ogóle nie zaistniały a podatnicy błędnie wskazani na fakturze jako nieistniejący. Nie ma możliwości korekty takiej faktury, można jedynie ją anulować, po czym należy ponownie wystawić fakturę, na której znajdą się właściwe dane. Nie ma również możliwości wystawienia faktury korygującej kiedy pomyłka dotyczy nazewnictwa towaru bądź usługi. Nie można skorygować faktury która dotyczy kupna towarów lub wyświadczenia usług, w rzeczywistości nie mających miejsca, jest to nielogiczne. W treści faktury korygującej zmienia się przede wszystkim błędne kwoty.

Polskie prawo nie wypowiada się na temat terminu, w którym powinna pojawić się faktura korygująca do błędnych zapisów. Dopiero po pojawieniu się dokumentów korygujących występują określone skutki podatkowe. Mimo wszystko nie należy tego zbyt długo odkładać, najlepiej jest dokonać korekty od razu po odkryciu zawartych w niej błędów, ponieważ jeśli w międzyczasie przydarzyłaby się kontrol, taka nieskorygowana faktura może mieć, w zależności od błędu, dość dotkliwe dla podatników skutki.

Jak powinna wyglądac prawidłowo sporządzona faktura korygująca? Powinna przede wszystkim zawierać wyraźne oznaczenie „korekta” lub „faktura korygująca”, musi zawierać numer porządkowy faktury korygującej, datę jej wystawienia, oraz wszystkie dane które zawarte były w fakturze, dla której sporządzana jest faktura korygująca. Są to więc imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy oraz nabywcy wraz z ich adresami, numery identyfikacji podatkowej obu osób, jeśli były podawane na fakturze, data dzienna dokonania sprzedaży i wystawienia faktury, jej numer porządkowy, nazwa towaru lub usługi objętych rabatem lub podwyżką ceny, kwoty i rodzaj rabatów, podwyżek, co za tym idzie kwoty zmniejszenia lub zwiększenia należnego podatku, oraz kwoty które zostały podane w złej wysokości i kwoty w wysokości takiej, jaka powinna być pierwotnie. Stosując się do tych wszystkich podpunktów, mamy pewność, że na fakturze korygującej znajdują się wszystkie potrzebne dane i kolejna korekta nie będzie już potrzebna. Najlepiej jest jednak już podczas sporządzania pierwszego egzemplarza faktury zachować należytą uwagę i czujność.

Powyższe informacje zostały przygotowane z zachowaniem najwyższej staranności, wg. stanu na rok 2011, jednak ze względu na często zmieniające się przepisy prawne nie możemy zagwarantować ich poprawności i aktualności. Zanim zastosujesz się do porad upewnij się co do ich poprawności na podstawie odpowiednich ustaw lub rozporządzeń, lub kontaktując się z biurem prawnym, księgowym, lub specjalistą w tych dziedzinach.

Zobacz również:
- 21 dobrych powodów aby wybrać Systim
- funkcjonalność i możliwości Systim
- załóż swój Systim w 60 sekund!

Zobacz również:
faktury VAT rachunki paragony faktury w cenach brutto faktura sprzedaży zamówienia w firmie program do magazynu wydanie z magazynu (WZ) przyjęcie do magazynu (PZ) wydanie na produkcję (WP) inwentaryzacja magazynu przesunięcie międzymagazynowe (MM) wprowadzenie towaru na magazyn wydanie wewnętrzne (WW) wydanie zewnętrzne (WZ) faktura korygująca rachunek w walucie faktura w walucie umowy o pracę na czas określony umowy o dzieło faktury zakupu magazyn w firmie zarządzanie kontaktami z klientami produkcja w firmie umowy zlecenie samozatrudnienie - czy warto? jak wystawić fakturę faktura vat druk faktury faktury vat drukarka fiskalna programy do faktur program do faktur

Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!