Zarządzanie kontaktami z klientami (CRM)

Zarządzanie relacjami z klientami lub inaczej mówiąc - system relacji z klientami, skrótowo CRM, z angielskiego Customer Relationship Management, to pojęcie coraz bardziej zyskujące na znaczeniu w wielu firmach dbajacych o swój wizerunek. Jest to pewien zestaw procedur a także narzędzi które pełnią istotną rolę w zarządzaniu relacjami z klientami.

CRM należałoby traktować raczej nie jako tylko narzędzie, ale przede wszystkim jako ważną część strategii działania danego przedsiębiorstwa, dla którego zadowolenie klientów i dobry kontakt z nimi jest wartością nadrzędna, do któej się stale dąży. We wdrażaniu zarządzania relacjami z klientami bardzo istotną kwestią jest to, by zapewnić jednolity system odpowiadający za to, podczas wszystkich kolejnych procesów biznesowych, już od pierwszych etapów sprzedaży.

Systemy do zarządzania nimi są zbudowane w oparciu o różne moduły komunikacjyjne. Sam sposób komunikacji, dla systemów CRM to sprawa drogorzędna, moc jest to cel, a jedynie narzędzie. Ich poprawne działanie, nie mogłoby być możliwe bez odpowiednich baz danych i informatycznych systemów.

I tak, dzięki systemom informatycznym, odnotowuje się każde kupno towaru, usługi. W przypadku, jeśli nie zostanie ono opłacone na czas, zostanie automatycznie wysłane ponaglenie, w postaci przypomnienia kontrahentowi przez wydrukowany szablon korespondencji do wysłania, czy wiadomość SMS od razu wysyłaną do niego. Jeśli jednak okazałoby się, że nadal działania te nie przynoszą skutku, bardziej rozbudowane systemy mogą na przykład dodać kontakt do klienta do listy zaplanowanych rozmów telefonicznych dla pracowników firmy, a w dalszej kolejności nawet powiadomić odpowiednie osoby, prawnika lub organy windykacyjne. Są to jednak najmniej przyjemne aspekty zastosowania systemu CRM.

Dzięki temu rozwiązaniu możemy także w zautomatyzowany sposób wysyłać życzenia świąteczne dla klientów, czy przesyłać im najnowsze oferty promocyjne firmy, dopasowane do preferencji danego klienta.

Działanie tych systemów opiera się na zbiorach danych, które mają źródło w systemach transakcyjnych i zdobywa się je od działów sprzedaży, serwisu obsługi klienta czy marketingu. Tak zdobywa się materiał do analizy, dzięki któremu można podejmować dalsze działania. W działaniach takich pomaga program do zarządzania firmą online, taki jak Systim.

Systemy zarządzania kontaktami z klientami to często jedna z integralnych części całego informatycznego systemu w danej firmie. W takiej postaci często są wykorzystywane przez firmy używające sieci mobilnych sprzedawców. Działa to w ten sposób, że komputery poszczególnych sprzedawców mają zainstalowane programy synchronizujące z centralnym systemem w firmie. Łącząc się z nimna bieżąco, mogą przesyłać wprowadzane przez siebie nowe dane, dodawać informacje o nowych klientach, które są następnie zapisywane w centralnym systemie i są do dyspozycji pozostałych pracowników. Pozwala to na odpowiednią aktualizacje danych, i przesyłanie do sprzedawców z okreslonego rejonu lub zajmujących się określonym działem, tak by zoptymalizować dziąłania marketingowe. Jest to popularne rozwiązanie we wszystkich call center. Klienci którzy tam dzwonią, są identyfikowani przez system, przez co obsługująca ich osoba uzysuje o nich wszelkie informacje potrzebne do sprawnego i szybkiego kontaktu i pomocy.

W systemy takich możemy poklasyfikować klientów firmy według różnych podziałów,. Mozemy więc storzyć grupy klientów kluczowych, czy klientów mniej lub całkiem nieoopłacalnych, w zalezności od tego jakie zyski oni generują dla firmy. Klasyfikacja ta dokonuje się przez wyliczenia specjalnego algorytmu, który analizując dotychczasowe kontakty z klinetem i wpływy zarejestrowane od niego, decyduje, jaką można przypisać mu etykietę.

Dokonanie takiej klasyfikacji klientów umozliwia podjecie dalszych, skteczniejszych działań wobec nich, na przykład nieopłacalnym klientom można zaproponować rezygnację z współpracy, innym zakup bardziej opłacalnych dla firmy produktów. Dzieki systemowi dostajemy także zwrotną informację na temat zysków i strat z poszczególnych produktów, co jest często motywacją do zwiększenia ceny niektórych produktów czy nawet całkowitego wycofanie ich z rynku.

Powyższe informacje zostały przygotowane z zachowaniem najwyższej staranności, wg. stanu na rok 2011, jednak ze względu na często zmieniające się przepisy prawne nie możemy zagwarantować ich poprawności i aktualności. Zanim zastosujesz się do porad upewnij się co do ich poprawności na podstawie odpowiednich ustaw lub rozporządzeń, lub kontaktując się z biurem prawnym, księgowym, lub specjalistą w tych dziedzinach.

Zobacz również:
- 21 dobrych powodów aby wybrać Systim
- funkcjonalność i możliwości Systim
- załóż swój Systim w 60 sekund!

Zobacz również:
faktury VAT rachunki paragony faktury w cenach brutto faktura sprzedaży zamówienia w firmie program do magazynu wydanie z magazynu (WZ) przyjęcie do magazynu (PZ) wydanie na produkcję (WP) inwentaryzacja magazynu przesunięcie międzymagazynowe (MM) wprowadzenie towaru na magazyn wydanie wewnętrzne (WW) wydanie zewnętrzne (WZ) faktura korygująca rachunek w walucie faktura w walucie umowy o pracę na czas określony umowy o dzieło faktury zakupu magazyn w firmie zarządzanie kontaktami z klientami produkcja w firmie umowy zlecenie samozatrudnienie - czy warto? jak wystawić fakturę faktura vat druk faktury faktury vat drukarka fiskalna programy do faktur program do faktur

Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!