Jak zaksięgować koszty pojazdu przy odliczeniu 100% VAT?

Na początek zaczynamy od dodania pojazdu i spełnienia w związku z tym dodatkowych obowiązków, a więc wypełnienie ewidencji przebiegu pojazdu, wprowadzenie faktur zakupów i zaksięgowanie wszelkich dokumentów związanych z pojazdem.

Mówiąc w skrócie musimy dokonać następujących czynności:
1. Dodać pojazd (wybieramy opcję odliczenie 100% - czyli użytek pojazdu tylko do celów firmowych).
2. Dodać ewidencję przebiegu pojazdu (co miesiąc) , ale nie księgować jej!
3. Dodać fakturę zakupową (np. zakup paliwa) - ten etap nie jest wymagany, można księgować od razu w zakładce KPiR
4. Zaksięgować faktury zakupowe - przy księgowaniu należy uzupełnić dane w sekcji „Rejestr VAT” i „Wpis do KPiR”

Jeżeli jednak pojazd jest prywatny, to należy dodać ewidencję przebiegu pojazdu, jak również zaksięgować ją. W tym wypadku nie księgujemy faktur zakupowych do sekcji KPiR (tylko VAT).

Na koniec należy zarejestrować (dodać) środek trwały, jeżeli właścicielem pojazdu jest firma z odliczeniem 100% VAT. Należy w tym celu:
1. Dodać fakturę zakupową na pojazd (np. 20 000 zł netto)
2. Dodać środek trwały (kwota początkowa to 100%, a więc 20 000 zł)
3. Amortyzacja ŚT + jej zaksięgowanie - przy księgowaniu należy uzupełnić tylko sekcję „Wpis do KPiR”
4. Zaksięgować faktury zakupowe (z pkt.1) , ale tylko uzupełniając sekcję „Rejestr VAT” (np. 20 000 zł netto + wynikający z tej kwoty VAT)


powrót do pytań
Wykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej. ok