Jak założyć spółkę z o.o., stowarzyszenie, fundację lub inną osobę prawną?

Opublikowano:

W poniższej publikacji przedstawiona została krok po kroku prosta instrukcja w jaki sposób założyć spółkę z o.o., stowarzyszenie, fundację lub inną osobę prawną.

 

Spis treści:

  1. Spisanie umowy u notariusza
  2. Rejestracja do KRS
  3. Kupno podpisu kwalifikowanego
  4. Uzyskanie numeru NIP, REGON oraz KRS
  5. Zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych
  6. Wyróbienie pięczątki firmowej
  7. Zakup programu do faktur
  8. Wbór biura rachunkowego
  9. Złożenie pełnomocnictwa UPL-1 do urzędu
  10. Założenie konta bankowego
  11. Rejestracja do VAT
  12. Zgłoszenie numeru rachunku bankowego do urzędu skarbowego
  13. Złóżenie do urzędu wniosku o uzyskanie uprawnień do systemu KSeF

 

 

1. Udaj się do notariusza aby spisać umowę spółki.

 

2. Zarejestruj spółkę do KRS przez PRS.

https://www.systim.pl/jak-zarejestrowac-spolke-w-krs

 

 

UWAGA!

Proste spółki, z wkładem wyłącznie pieniężnym, możesz założyć i zarejestrować przez portal s24! W tym wypadku pomiń dwa pierwsze kroki.

 

 

 

3. Zakup podpis kwalifikowany - przyda się do podpisywania deklaracji, chyba, że chcesz to zlecić do biura rachunkowego.

 

4. Poczekaj na uzyskanie numeru NIP, REGON i KRS - monitoruj serwis KRS wyszukując swoją firmę po nazwie, aby sprawdzić czy już wniosek został przyjęty:

https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html

 

5. Zgłoś firmę do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych:

https://www.systim.pl/jak-zglosic-beneficjenta-rzeczywistego

 

6. Wyrób pieczątkę firmową - krok opcjonalny. Choć pieczątka nie jest wymagana, to w praktyce po prostu czasem przydaje się.

 

7. Zakup program do faktur - na przykład Systim.pl (pierwsze 30 dni gratis!).

https://www.systim.pl/zaloz_systim

 

8. Wybierz biuro rachunkowe - również możesz wybrać Systim.pl - jeśli nie planujesz prowadzić ksiąg handlowych samodzielnie. W biurze rachunkowym Systim.pl program do faktur dostaniesz gratis.

https://www.systim.pl/biuro-rachunkowe-online

 

9. Złóż do urzędu skarbowego pełnomocnictwo do wysyłania deklaracji - druk UPL-1 - upoważnij najlepiej siebie i pracownika biura rachunkowego do wysyłania deklaracji.

 

10. Załóż konto bankowe - pamiętaj, aby wybrać do tego konto przeznaczone dla spółki.

 

11. Zarejestruj się do VAT, jeśli planujesz (lub musisz) wykonywać transakcje objęte VAT. Zrobisz to na druku VAT-R. Na tym samym druku zarejestrujesz się też do VAT EU, jeśli planujesz wykonywać transakcje w ramach Unii Europejskiej.

Zobacz jak to zrobić: https://www.systim.pl/jak-zarejestrowac-firme-do-vat-i-vat-eu-skladamy-wniosek-vat-r

 

12. Gdy masz już nadany numer konta bankowego - zgłoś je na druku NIP-8 do urzędu skarbowego. Zgłoś też miejsce prowadzenia działalności, miejsce przechowywania ksiąg rachunkowych.

Zobacz jak to zrobić: https://www.systim.pl/jak-zlozyc-wniosek-nip-8-aktualizujacy-dane-firmy-skladamy-deklaracje-aktualizujaca-nip-8

 

13. Złóż do urzędu skarbowego wniosek o uzyskanie uprawnień do systemu KSeF. Można to zrobić na druku ZAW-FA. Choć KSeF dla podatników VAT będzie obowiązkowy dopiero od 1 lipca 2024 to lepiej zrobić to już wcześniej.

Więcej informacji na ten temat: https://www.systim.pl/jak-wypelnic-zawiadomienie-zaw-fa-i-uzyskac-dostep-spolki-do-ksef

Podobne artykuły
Inne artykuły
Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!