1--------------534 2--------------460 3--------------913

Objaśnienia podatkowe z 3 lipca 2025 r. – klauzula rzeczywistego właściciela w podatku u źródła (WHT)

Opublikowano:

Aktualizacja:

11 lipca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła (dalej: Objaśnienia). Dokument ten ma na celu ujednolicenie praktyki organów podatkowych oraz zapewnienie ochrony podatnikom i płatnikom stosującym przepisy ustawy o CIT, PIT oraz umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.   

 

 

Spis treści:

  1. Zakres wydanych objaśnień
  2. Rzeczywisty właściciel jako warunek preferencji WHT
  3. Substrat osobowo-majątkowy i działalność rzeczywista
  4. Obowiązki płatnika i należyta staranność
  5. Look-through approach (LTA)
  6. Znaczenie i dalsze kroki

 

 

Zakres wydanych objaśnień

Objaśnienia Ministra Finansów dotyczą zasad stosowania preferencji w podatku u źródła (WHT – withholding tax), w szczególności warunku bycia rzeczywistym właścicielem należności (beneficial owner). Na ponad 30 stronach Objaśnień Ministerstwo Finansów na przykładach wyjaśnia, kiedy podatnik może skorzystać z obniżonej stawki podatku, zwolnienia lub niepobrania podatku, uwzględniając zarówno przepisy krajowe, jak i międzynarodowe (umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – UPO, dyrektywy UE, dorobek OECD). W objaśnieniach przedstawiono definicję rzeczywistego właściciela, przesłanki działania na własny rachunek oraz prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej, a także omówiono, które płatności (np. odsetki, dywidendy, usługi niematerialne) wymagają weryfikacji.

Objaśnienia szczegółowo opisują sposób badania warunku rzeczywistego właściciela – z podziałem na płatności do podmiotów powiązanych, niepowiązanych, technicznych oraz organizacji zbiorowego zarządzania (OZZ). Uwzględniono też szczególne przypadki, takie jak stosowanie podejścia look-through (LTA) czy domniemanie spełnienia warunku w świetle dyrektyw unijnych (PS i IR). Dokument pełni funkcję praktycznego przewodnika dla płatników podatku i doradców, wskazując standardy postępowania i interpretacje warunków formalnych. W dalszej części opracowania, przedstawiamy informacje zawarte w objaśnieniach, na które warto zwrócić uwagę.

 

Rzeczywisty właściciel jako warunek preferencji WHT

Zgodnie z Objaśnieniami, podatnik (lub odbiorca należności) musi spełniać łącznie trzy przesłanki, aby zostać uznanym za rzeczywistego właściciela. Co przedstawione zostało w poniższej tabeli. 

 

Przesłanki uznania podmiotu za rzeczywistego właściciela (ang. beneficial owner -BO)

 

 

Nr Przesłanka Opis
1 Władztwo ekonomiczne Podmiot otrzymuje należność dla własnej korzyści i samodzielnie decyduje o jej przeznaczeniu
2 Brak zobowiązania do przekazania należności Nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem itp.
3 Rzeczywista działalność gospodarcza Podmiot prowadzi działalność, posiada zasoby osobowe i majątkowe

 

 

Obowiązek weryfikacji powyższych przesłanek dotyczy wyłącznie tzw. płatności biernych (np. dywidendy, odsetki, należności licencyjne). Dla usług niematerialnych, stanowiących zyski przedsiębiorstwa, weryfikacja statusu BO nie jest wymagana.

 

 

UWAGA!

Sam certyfikat rezydencji podatkowej nie wystarcza do uznania podmiotu za rzeczywistego właściciela. Konieczna jest analiza ekonomiczna i funkcjonalna.

 

 

Przykład:

Spółka A (rezydent Niemiec) otrzymuje odsetki od spółki B (rezydent Polski), ale przekazuje je niemal w całości do podmiotu C w Luksemburgu. Jeśli spółka A nie ponosi ryzyka ani nie podejmuje decyzji co do środków, nie spełnia warunków BO.

 

Substrat osobowo-majątkowy i działalność rzeczywista

Rzeczywista działalność gospodarcza powinna mieć odzwierciedlenie w:

  • posiadaniu własnych zasobów (lokalu, personelu, kapitału),
  • ponoszeniu kosztów i ryzyka gospodarczego,
  • samodzielnym podejmowaniu decyzji operacyjnych.

 

Objaśnienia dopuszczają istnienie skonsolidowanego substratu majątkowo-osobowego (tzw. consolidated substance) w ramach grupy kapitałowej, jeśli:

  • podmiot udostępniający substancję jest rezydentem tego samego kraju lub innego państwa UE/EOG,
  • korzystanie z tej substancji nie ma charakteru sztucznej struktury.

 

Przy tym posiadanie własnego substratu majątkowo-osobowego dla prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej oznacza faktyczne ponoszenie jego kosztów.

 

WAŻNE!

Przy interpretacji warunku rzeczywistego właściciela należy zastosować podejście ekonomiczne.

 

 

UWAGA!

W przypadku holdingów wystarczające może być korzystanie z biura i personelu spółki z grupy, jeśli taka spółka również jest rezydentem kraju objętego preferencją.

 

 

Przykład

Spółka X (Malta) otrzymuje licencje z Polski, ale wszystkie działania wykonuje za pośrednictwem centrum operacyjnego w Irlandii (również UE). Przy odpowiednim udokumentowaniu, może to być uznane za wystarczające do uznania jej za rzeczywistego właściciela.

 

Obowiązki płatnika i należyta staranność

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, płatnik musi dochować należytej staranności przy stosowaniu preferencji WHT. Oznacza to:

  • rzetelną analizę statusu odbiorcy,
  • zebranie dokumentów, takich jak certyfikat rezydencji, odpis z rejestru handlowego, oświadczenie o statusie BO,
  • opis działalności i struktury organizacyjnej,
  • potwierdzenie samodzielności operacyjnej i ryzyka ekonomicznego.

Brak dokumentacji lub niedochowanie staranności może skutkować obowiązkiem poboru podatku według stawki podstawowej.

 

Przykład:

Płatnik wypłacający odsetki bez zgromadzenia dokumentacji potwierdzającej BO może zostać uznany za niezachowującego należytej staranności i zobowiązany do poboru podatku u źródła w wysokości 20% WHT (zob. art. 21 ust. 1 updop).

 

Look-through approach (LTA)

Nowością w Objaśnieniach jest systematyczne przedstawienie podejścia LTA, czyli możliwości zastosowania preferencji WHT nie wobec bezpośredniego odbiorcy, ale podmiotu rzeczywiście uprawnionego w dalszej części struktury:

  • pod warunkiem, że podmiot ten spełnia przesłanki BO,
  • płatnik ma możliwość wykazania tego faktu,
  • nie dochodzi do obejścia przepisów.

 

Tym samym płatnik przed zastosowaniem LTA powinien, w ramach należytej staranności, ustalić:

1) rzeczywistego właściciela należności;

2) czy rzeczywisty właściciel rozpoznaje w swoim kraju przychód podatkowy z tytułu otrzymanej należności;

3) czy płatności przekazywane w łańcuchu podmiotów są rodzajowo tożsame;

4) czy spełnione są warunki przewidziane dla danej preferencji podatkowej.

Jak podkreślono w Objaśnieniach możliwość stosowania LTA jest także akceptowana przez krajowe sądy administracyjne, a w przypadku zwolnień dyrektywowych także przez TSUE (Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej).

 

 

UWAGA!

LTA to podejście opcjonalne. Organy nie mają obowiązku jego zastosowania, jeśli podatnik nie wykaże, że warunki są spełnione.

 

 

Przykład:

Spółka A wypłaca odsetki do niemieckiej spółki B (pośrednik), ale faktycznym beneficjentem jest spółka C w Irlandii, która posiada BO oraz prowadzi działalność. Płatnik musi wykazać, że C jest rzeczywistym właścicielem. W praktyce pozwoli to spółce A jako płatnikowi wypłacającemu należności na zastosowanie zwolnienia lub obniżonej stawki podatku nawet jeżeli rzeczywisty właściciel tej należności nie jest jej bezpośrednim odbiorcą, a jest ona mu przekazywana przez pośredników.

 

Znaczenie i dalsze kroki

Objaśnienia z 3 lipca 2025 r. mają istotne znaczenie praktyczne dla płatników i podatników obowiązanych do stosowania WHT. Wprowadzają nowe standardy należytej staranności oraz ugruntowują interpretację pojęcia rzeczywistego właściciela. Po wydaniu objaśnień służbom finansowo-księgowym zaleca się dokonanie przeglądu struktur i dokumentacji oraz aktualizację wewnętrznych procedur.

 

 

UWAGA!

Działanie zgodnie z Objaśnieniami zapewnia ochronę prawną na podstawie art. 14n Ordynacji podatkowej, nawet w przypadku zmiany interpretacji przez organy w przyszłości. Interpretacja przepisów dokonana w Objaśnieniach jest wiążąca dla administracji skarbowej.

 

 

 

 

 

Autor:

Sławomir Biliński

 

 

 

Źródła:

Podstawa prawna

  • art. 26 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.
Podobne artykuły
Inne artykuły
Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!