Nie ma możliwości korzystania ze zwolnienia z PIT oraz zaliczania do kosztów podatkowych wydatków związanych ze zwrotem kosztów używania prywatnych samochodów elektrycznych przez pracowników. Takie stanowisko zajęło MF w odpowiedzi na interpelację poselską z 17 lipca 2025 r.
Spis treści:
- Opis zagadnienia
- Zakres stosowania interpretowanych przepisów
- Przykład porównawczy
- Komentarz praktyczny
|
Opis zagadnienia
Sejm RP opublikował odpowiedź na interpelację nr 10568, złożoną przez Pana posła Artura Jarosława Łąckiego w sprawie rozliczania kilometrówek w przypadku aut elektrycznych. Interpelacja dotyczyła wątpliwości w zakresie rozliczania zwrotu kosztów używania prywatnych samochodów elektrycznych przez pracowników w celach służbowych, w szczególności:
- czy taki zwrot stanowi przychód pracownika zwolniony z PIT,
- czy pracodawca może zaliczyć te wydatki do kosztów podatkowych,
- czy obecne przepisy obejmują samochody elektryczne, hybrydowe i inne napędzane alternatywnie.
Zakres stosowania interpretowanych przepisów
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23b updof wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania prywatnego pojazdu w jazdach lokalnych, o ile obowiązek taki wynika z innych ustaw i mieści się w limitach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r.
Rozporządzenie to przewiduje stawki wyłącznie dla pojazdów spalinowych, różnicując je w zależności od pojemności silnika. Brakuje w nim odniesienia do samochodów elektrycznych, hybrydowych czy wodorowych.
W konsekwencji:
- zwrot kosztów używania prywatnych samochodów elektrycznych nie mieści się w dyspozycji przepisów o zwolnieniu z PIT,
- taki zwrot stanowi przychód pracownika opodatkowany PIT,
- wydatki ponoszone przez pracodawcę z tego tytułu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Jak stwierdził MF obowiązujące przepisy podatkowe są powiązane z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2002 r., które nie przewiduje rozliczania kilometrówek dla pojazdów elektrycznych. Minister Infrastruktury potwierdził ten stan prawny (pismo nr DTD-8-1.054.6.2025).
Resort infrastruktury zapowiedział pilną nowelizację art. 34a ustawy o transporcie drogowym, która umożliwi wydanie nowego rozporządzenia obejmującego również samochody elektryczne, hybrydowe, wodorowe oraz zasilane innymi alternatywnymi źródłami energii.
Do czasu wejścia w życie nowelizacji pracownicy i przedsiębiorcy muszą stosować aktualny stan prawny, wykluczający preferencje dla pojazdów elektrycznych.
Uwaga! Ta odpowiedź MF to zmiana dotychczasowego stanowiska MF. W interpretacji zmieniającą z 26 października 2023 r. - sygn. DOP3.8222.4.2022.CNRU Szef KAS twierdził, że:
„zwrot pracownikowi kosztów przejazdu samochodem elektrycznym poniesionych w związku z podróżą służbową pracownika, będzie stanowił dla pracownika przychód ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy PIT. Jednocześnie przychód ten w całości będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy PIT.”
Odpowiednio dla pracodawcy taki zwrot stanowiłby koszt podatkowy także w przypadku, gdy dokonuje on zwrotu ponad limit wynikający z kilometrówki
Przykład porównawczy
Pracownik przejechał w lipcu 2025 r. 800 km prywatnym samochodem w celach służbowych.
- Auto spalinowe (stan obecny):
Pracodawca wypłaca zwrot według stawki 0,89 zł/km – 712 zł. Zwrot ten jest wolny od PIT i stanowi koszt uzyskania przychodu pracodawcy.
- Auto elektryczne (stan obecny – na podstawie odpowiedzi MF na interpelacje):
Pracodawca wypłaca identyczny zwrot – 712 zł. Kwota ta stanowi opodatkowany przychód pracownika i nie stanowi kosztu uzyskania przychodów pracodawcy.
Dopiero po wejściu w życie zmian w ustawie o transporcie drogowym i wydaniu nowego rozporządzenia zwrot do limitu stawki za kilometr zostanie objęty zwolnieniem z PIT i będzie mógł być kosztem podatkowym pracodawcy. Tak samo jak w przypadku pojazdu spalinowego.
Komentarz praktyczny
Stanowisko MF oznacza istotne konsekwencje podatkowe dla firm i pracowników korzystających z aut elektrycznych. Do czasu nowelizacji:
- pracodawca nie ma możliwości podatkowego ujęcia zwrotu kosztów za kilometrówki dla aut elektrycznych,
- pracownik otrzymuje przychód do opodatkowania,
- ewidencja przebiegu pojazdu nie ma znaczenia dla zastosowania zwolnienia.
Przedsiębiorcy powinni rozważyć wstrzymanie się z wprowadzaniem regulacji dotyczących rozliczeń kilometrówek dla aut elektrycznych do czasu uchwalenia zmian.
Autor:
Sławomir Biliński
Źródła:
- art. 21 ust. 1 pkt 23b i art. 23 ust. 1 pkt 36 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 z późn. zm.),
- art. 16 ust. 1 pkt 30 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. (Dz.U. z 2002 r. poz. 271, z późn. zm.),
- odpowiedź Ministra Finansów z 17 lipca 2025 r. na interpelację poselską nr 10568 w sprawie rozliczania kilometrówek w przypadku aut elektrycznych (sygn. DD3.054.33.2025).