Do Sejmu trafił projekt zmiany w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), które upraszczają zasady dotyczące preferencyjnej amortyzacji budynków i budowli zlokalizowanych w gminach i miastach zagrożonych wysokim bezrobociem. Od 1 stycznia 2026 r. zniesiony ma zostać warunek związany ze wskaźnikiem zamożności gminy. Pozostanie jedynie wymóg dotyczący stopy bezrobocia.
|
Spis treści:
- Dotychczasowe przepisy z dwoma warunkami
- Zmiana: jeden warunek zamiast dwóch
- Uzasadnienie ustawodawcy
- Skutki praktyczne
- Wejście w życie i przepisy przejściowe
|
Dotychczasowe przepisy z dwoma warunkami
Obecnie możliwość zastosowania preferencyjnych indywidualnych stawek amortyzacyjnych przez MŚP dotyczy budynków i budowli wytworzonych we własnym zakresie, zaliczonych do grupy 1 lub 2 KŚT. Przy tym możliwość amortyzacji jest ograniczona do przypadków, w których dany obiekt znajduje się na obszarze gminy:
- położonej w powiecie lub mieście na prawach powiatu, gdzie przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej krajowej, oraz
- której wskaźnik zamożności jest niższy niż 100% ogólnopolskiej średniej (określany w drodze obwieszczenia MF).
Zmiana: jeden warunek zamiast dwóch
Projekt ustawy nowelizuje art. 22j ust. 7 ustawy o PIT oraz art. 16j ust. 7 ustawy o CIT. Znosi on kryterium wskaźnika zamożności gminy jako warunku korzystania z indywidualnych stawek amortyzacyjnych.
Jeżeli zatem projekt wejdzie w życie to od 1 stycznia 2026 r. wystarczające będzie spełnienie przez podatników tylko jednego warunku. Amortyzowany przez nich budynek lub budowla powinien znajdować się na terenie gminy zlokalizowanej w powiecie (lub mieście na prawach powiatu), w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju.
Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów indywidualna amortyzacja możliwa jest zarówno w gminach, jak i w miastach na prawach powiatu zagrożonych wysokim bezrobociem. Do końca 2025 r. stosuje się jednak nadal oba warunki łącznie – także wskaźnik zamożności. Dopiero projektowana zmiana przewiduje ich uproszczenie – poprzez rezygnację z drugiego kryterium.
Uzasadnienie ustawodawcy
W uzasadnieniu wskazano, że wskaźnik zamożności jako kryterium decydujące o preferencji amortyzacyjnej nie sprawdził się w praktyce. Jego obliczanie i publikowanie budziło trudności i nie odpowiadało bieżącej sytuacji gospodarczej gmin. Nowelizacja upraszcza zatem przepisy i daje większe możliwości skorzystania z preferencyjnych rozwiązań dla firm inwestujących w regionach z wysokim bezrobociem. Zmiana ta powinna być oceniana jako korzystna z perspektywy podatników, ponieważ likwiduje trudny do spełnienia i często nieczytelny warunek formalny, zwiększając dostępność ulgi amortyzacyjnej dla szerszego grona przedsiębiorców.
Skutki praktyczne
Dla przedsiębiorców oznacza to:
- łatwiejszy dostęp do przyspieszonej amortyzacji,
- ograniczenie formalności przy ustalaniu możliwości skorzystania z indywidualnej stawki,
- większe zainteresowanie inwestowaniem w regionach o wysokim bezrobociu.
Dla gmin i miast na prawach powiatu to zachęta dla inwestorów do lokowania działalności gospodarczej w ich regionach.
Wejście w życie i przepisy przejściowe
Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Zgodnie z projektem, zmienione przepisy będą miały zastosowanie wyłącznie do środków trwałych w przypadku, których po 31 grudnia 2025 r. nastąpi jedna z następujących sytuacji:
- uprawomocnienie decyzji o pozwoleniu na budowę,
- zakończenie biegu terminu na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia budowy lub
- wprowadzenie do ewidencji, jeśli pozwolenie lub zgłoszenie nie były wymagane.
Autor:
Sławomir Biliński
Źródła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - projekt skierowany do Sejmu (druk nr 1798)