Szybkie dotarcie do klienta to konieczność w wielu działalnościach. Z tego też względu niektóre firmy nabywają motocykle celem sprawnej obsługi niektórych klientów.
Przedsiębiorcy mają nadzieję, że będą mogli jednorazowo zamortyzować nabyte motocykle. Tym czasem fiskus wciąż twierdzi, że motocykl to samochód osobowy. Jak wiadomo wartość początkowa samochodów osobowych nie podlega jednorazowej amortyzacji. Jak więc aktualnie wygląda sytuacja jednorazowej amortyzacji nabytego do firmy motocykla?
Spis treści:
- Motocykl w świetle przepisów prawa ruchu drogowego
- Motocykl stanowiący środek trwały w działalności
- Co to jest jednorazowa amortyzacja do 50 000 EUR oraz fabrycznie nowych środków trwałych
- Jednorazowa amortyzacja motocykla – rozbieżne stanowiska fiskusa
|
Motocykl w świetle przepisów prawa ruchu drogowego
Definicję samochodu osobowego ustawodawca określił w art. 5a pkt 19a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 zwanej dalej ustawą o PDOF.
Wynika z niej, że jest to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą z wyłączeniem kilku wyjątków m.in. pojazdów specjalnych (agregat elektryczny/spawalniczy, koparka, koparko-spycharka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy, inne) czy pojazdów, których konstrukcja wskazuje, iż mamy do czynienia z innego typu pojazdem niż samochód osobowy np. pojazd samochodowy, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków, jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.
Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20.06.1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 zwanej dalej ustawą – Prawo o ruchu drogowym) pojazd to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzeń wspomagających ruch.
Z kolei pojazd silnikowy to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego.
UWAGA!
Zgodnie z art. 2 pkt 45 ustawy – Prawo o ruchu drogowym motocykl to pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół. |
W tym miejscu należałoby jednak postawić fundamentalne pytanie czy na podstawie powyższych regulacji można jednoznacznie uznać, iż motocykl to samochód osobowy i wykorzystać to twierdzenie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (czy prawnych)?
Warto zaznaczyć, iż tezę mówiącą o tym, że zrównanie samochodu osobowego i motocykla nie jest prawidłowe wygłosili chociażby m.in.:
Motocykl stanowiący środek trwały w działalności
Zakupiony do firmy motocykl będzie stanowił środek trwały, jeżeli będzie spełniał poniższe cechy oraz zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych:
- został nabyty lub wytworzony we własnym zakresie tzn. przez podatnika,
- stanowi własność lub współwłasność podatnika,
- jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
- będzie użytkowany w działalności powyżej roku,
- będzie wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą,
- może być oddany do używania innemu podatnikowi na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu.
Warto wspomnieć, iż motocykl o wartości początkowej równej lub niższej niż 10 000 zł przedsiębiorca także ma prawo dobrowolnie wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować go w czasie albo jednorazowo (chodzi tu o amortyzację jednorazową składników majątku o wartości do 10 000 zł zgodnie z art. 22f ust. 3 ustawy o PDOF a nie o jednorazową amortyzację do 50 000 EUR albo fabrycznie nowych środków trwałych do 100 000 zł).
Niemniej w dalszej części publikacji mowa będzie o motocyklu o wartości początkowej wyższej niż 10 000 zł.
Co to jest jednorazowa amortyzacja do 50 000 EUR oraz fabrycznie nowych środków trwałych
Zgodnie z tym, co mówi art. 22k ust. 7 ustawy o PDOF podatnicy, którzy:
- w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej oraz
- mali podatnicy, którzy w kolejnym roku kontynuują prowadzenie działalności
- mogą dokonywać jednorazowej amortyzacji (jednorazowy odpis amortyzacyjny) od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), z wyłączeniem samochodów osobowych.
Jednorazowy odpis amortyzacyjny pozwala na ujęcie pełnej wartości nabycia środka trwałego w koszty uzyskania przychodu (chyba, że wartość pozostałego limitu z 50 000 EUR w danym roku na to nie pozwala, ponieważ podatnik wykorzystał część, większość limitu).
Wysokość jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (lub łącznie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych) w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie może przekroczyć kwoty 50 000 EUR. Ten typ jednorazowej amortyzacji obejmuje zarówno nowe jak i używane środki trwałe z ww. grup KŚT. Drugi typ jednorazowej amortyzacji to jednorazowa amortyzacja fabrycznie nowych środków trwałych.
Zgodnie z art. 22k ust. 14 ustawy o PDOF podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mogą dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (mogą ująć jednorazowo w koszty uzyskania przychodu) pełną wartość początkową nabytych - fabrycznie nowych środków trwałych do wysokości rocznego limitu 100 000 zł w ciągu roku podatkowego.
Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Klasyfikacja Środków Trwałych w grupach KŚT 3-8 zawiera:
- KŚT 3 - KOTŁY I MASZYNY ENERGETYCZNE,
- KŚT 4 - MASZYNY, URZĄDZENIA I APARATY OGÓLNEGO ZASTOSOWANIA,
- KŚT 5 - MASZYNY, URZĄDZENIA I APARATY SPECJALISTYCZNE,
- KŚT 6 - URZĄDZENIA TECHNICZNE,
- KŚT 8 - NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, RUCHOMOŚCI I WYPOSAŻENIE, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE.
Uszczegółowienie ww. grup można znaleźć pod linkiem:
https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kst/kst.htm
Jednorazowa amortyzacja fabrycznie nowych środków trwałych do 100 000 zł nie zawiera w ogóle grupy środków trwałych KŚT, 7 do której należą różnego rodzaju środki transportu. Natomiast jednorazowa amortyzacja do 50 000 EUR zawiera wszystkie środki trwałe z grupy KŚT 7 z wyłączeniem samochodów osobowych.
Po wykorzystaniu w ciągu roku limitu jednorazowej amortyzacji, w sytuacji, gdy z któregoś środka trwałego (lub środków trwałych) pozostała jeszcze niezamortyzowana jednorazowo wartość podatnik od kolejnego może zamortyzować tę pozostałą część tylko za pomocą amortyzacji w czasie, a więc już nie jednorazowo.
Wato podkreślić, iż w przypadku jednorazowej amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych kwota limitu 100 000 zł obejmuje sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wpłaty (zaliczki) na poczet nabycia środka trwałego zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.
UWAGA!
Skorzystanie z jednorazowej amortyzacji do rocznego limitu 50 000 EUR jest uzależnione od posiadania statusu małego podatnika PIT (albo od faktu rozpoczęcia w roku podatkowym działalności gospodarczej). Jednocześnie ten typ amortyzacji stanowi pomoc de minimis.
Skorzystanie z jednorazowej amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych nie jest uzależnione od posiadania statusu małego podatnika PIT. Jednocześnie amortyzacja fabrycznie nowych środków trwałych nie stanowi pomocy de minimis. |
Jednorazowa amortyzacja motocykla – rozbieżne stanowiska fiskusa
Wiele firm decyduje się z różnych względów na zakup motocykla do firmy i wprowadzenie go na stan środków trwałych. Motocykl sprawnie poruszą się w dużym i średnim mieście stąd sprawne dotarcie do klientów to bardzo duży atut.
Jednakże fiskus bardzo różnie podchodzi do klasyfikacji motocykla. W jednym stanowisku uważa, że nie jest to samochód osobowy i nie podlega regułom amortyzacji takim jak samochody osobowe. W innym uważa, że motocykl to samochód osobowy i podlega zasadom amortyzacji takim jak samochód osobowy. Poniżej przedstawiono kilka stanowisk obrazujących spojrzenie fiskusa na kwestię klasyfikacji i amortyzacji motocykla w działalności gospodarczej.
We fragmencie pierwszej przytoczonej interpretacji indywidualnej z dnia 23.02.2023r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1061.2022.4.AP Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazuje, że „(…) Jak wskazał Pan w opisie sprawy, nabyty motocykl wyścigowy będzie przeznaczony wyłącznie do udziału w wyścigach. Porusza się on wyłącznie po zamkniętych torach wyścigowych, a na miejsca treningów i wyścigów transportowany jest przez inny pojazd z garażu, w którym jest serwisowany i przechowywany. Motocykl nie podlega rejestracji ani homologacji dopuszczającej go do ruchu drogowego, w związku z czym nie jest i nie będzie dopuszczony do użytku drogowego. Pojazd nie posiada elementów wymaganych w ruchu drogowym, takich jak: lusterka, światła, kierunkowskazy czy klakson, natomiast niektóre kluczowe elementy jak opony, układ hamulcowy, elektronika sterująca silnika są specyficzne dla zastosowania w sporcie i wymagają specjalnej obsługi, co uniemożliwia użycie w ruchu drogowym.
Biorąc pod uwagę powyższe definicje, przedmiotowy motocykl wyścigowy nie spełnia warunków do uznania go za pojazd, zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a w konsekwencji również za pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 2 ust. 33 ww. ustawy czy motocykl w myśl art. 2 pkt 45 cyt. ustawy oraz nie spełnia kryteriów do uznania go za samochód osobowy, o którym mowa w art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie można bowiem uznać, że opisany we wniosku motocykl wyścigowy jest przeznaczony do poruszania się po drodze w ustawowym rozumieniu drogi lub strefie ruchu lub strefie zamieszkania w rozumieniu art. 2 pkt 16 i 16a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz wskazane wyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że jeżeli spełnia Pan kryteria „małego podatnika”, a nabyty motocykl wyścigowy stanowi samodzielny, kompletny i zdatny do użytku środek zaliczony do grupy 740 Klasyfikacji Środków Trwałych, to w roku podatkowym, w którym środek ten zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych może Pan dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej tego środka trwałego, do wysokości określonego w przepisach prawa limitu, przy jednoczesnym zachowaniu warunków pomocy de minimis, zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (…)”.
W tej wyjątkowej sytuacji fiskus przychylił się do stanowiska podatnika i uznał, że nabyty motocykl wyścigowy bez elementów potrzebnych do poruszania się po publicznych drogach - jego wartość początkowa może zostać jednorazowo zamortyzowana.
We fragmencie drugiej przytoczonej interpretacji indywidualnej z dnia 13.02.2025r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.893.2024.2.KD Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazuje, że „(…) Zatem, jeśli spełnia Pan kryteria "małego podatnika", a nabyty motocykl stanowi samodzielny, kompletny i zdatny do użytku środek zaliczony do grupy 740 Klasyfikacji Środków Trwałych, to w roku podatkowym, w którym środek ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych może Pan dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej tego środka trwałego, do wysokości określonego w przepisach prawa limitu, przy jednoczesnym zachowaniu warunków pomocy de minimis, zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz wskazane wyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że po wpisaniu motocykla do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jako "mały podatnik" w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie Pan uprawniony do skorzystania z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od jego wartości początkowej, na podstawie art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (…).
Kolejne pozytywne stanowisko fiskusa co do jednorazowej amortyzacji nabytego do firmy motocykla stanowiącego w niej środek trwały.
We fragmencie trzeciej przytoczonej interpretacji indywidualnej z dnia 21.05.2025r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.372.2025.1.AWO Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazuje, że „(…) Z punktu widzenia podniesionej przez Pana problematyki, istotne jest jednak wyjaśnienie, że zgodnie z art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o samochodzie osobowym - oznacza to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
- pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
- klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
- z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
- pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
- pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
- - agregat elektryczny/spawalniczy,
- - do prac wiertniczych,
- - koparka, koparko-spycharka,
- - ładowarka,
- - podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
- - żuraw samochodowy,
- pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.
Definiując samochód osobowy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się zatem odesłaniem do pojęcia pojazdu samochodowego, o którym mowa w ustawie z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251 ze zm.).
W art. 2 pkt 32, 33 i 45 tej ustawy (Prawo o ruchu drogowym), określono, że:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
32) pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego,
33) pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego,
45) motocykl - pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.))
Tym samym, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych motocykl mieści się w definicji samochodu osobowego. Z przytoczonych wyżej regulacji wynika bowiem, że „pojazd samochodowy”, do którego odsyła art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje również motocykle.
Zatem, dla potrzeb dokonywania odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22k ust. 7-13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do motocykli - znajdują zastosowanie takie same zasady, jak do samochodów osobowych. Oznacza to brak możliwości amortyzacji motocykla przy wykorzystaniu jednorazowej amortyzacji, o której mowa w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie mogę zatem zgodzić się z Pana twierdzeniem, że:
(…) ma Pan prawo dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grup: 3-8 KŚT - z wyłączeniem samochodów osobowych - do wysokości nieprzekraczającej równowartości kwoty 50.000 euro w roku podatkowym, zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy środkami trwałymi są motocykle.
Z wyżej wskazanych powodów Pana stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe. (…)”.
We fragmencie ostatniej przytoczonej interpretacji indywidualnej fiskus uznał, że motocykl to to samo co samochód osobowych i uznał, że podatnik nie ma prawa do jednorazowej amortyzacji wartości początkowej nabytego do firmy motocykla (wprowadzonego do ewidencji środków trwałych).
Podatnikom pozostaje oczekiwać na pozytywne stanowisko sądów administracyjnych i jednoznaczne i ostateczne rozstrzygnięcie czy motocykl to samochód osobowy.
Autor:
Krzysztof Ulicki
Źródła:
Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361).
Ustawa z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061)
Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163).
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 03.10.2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz.U. 2016 poz. 1864)
Ustawa z dnia 20.06.1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251).
Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT 2016)
Interpretacja indywidualna z dnia 23.02.2023r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1061.2022.4.AP.
Interpretacja indywidualna z dnia 21.05.2025r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.372.2025.1.AWO.
Interpretacja indywidualna z dnia 13.02.2025r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.893.2024.2.KD.