KONTAKT
Enadis sp. z o.o.
ul.Morska 149 U2
Gdynia 81-222
Infolinia:
22 350 64 30
pn - pt: 8:30 - 16:30
1. Automatyczne księgowanie wystawionych faktur
2. Automatyczne naliczanie list płac i rachunków
3. Ryczałt, KPiR i pełna księgowość
4. Integracja z KSeF
5. Wsparcie księgowych
Opublikowano: 05.02.2024
Osoby fizyczne, podróżujące przez Unię Europejską kupują różne towary, których cena zawiera podatek od towarów i usług. Jeśli taka osoba nie ma stałego miejsca zamieszkania na terenie Unii Europejskiej a wartość zakupionych artykułów jest powyżej kwoty 200,00 zł może ubiegać się o zwrot podatku VAT będącego częścią wartości zrealizowanych zakupów.
Spis treści:
|
Warunkiem ubiegania się o zwrot podatku VAT jest zrealizowanie zakupu od podmiotu, który:
- jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT,
- prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
- korzysta z systemu TAX FREE,
- zawarł umowę w sprawie zwrotu podatku z podmiotem, który zajmuje się zwrotem podatku.
Jeśli sprzedawca sam dokonuje zwrotu nie musi podpisywać umowy z dedykowanym podmiotem.
UWAGA! Z początkiem roku 2022 ewidencja sprzedaży dla potrzeb TAX FREE może odbywać się tylko z użyciem kasy fiskalnej online. Związane jest to z obowiązkiem wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej. |
Sprzedawcy, którzy chcą realizować sprzedaż w systemie TAX FREE są obowiązani:
- dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu,
- zapewnić podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim,
- oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.
W momencie, gdy klient/podróżny chce skorzystać z przysługującego mu prawa zwrotu podatku w ramach TAX FREE po stronie sprzedawcy powstaje przekazania kupującemu prawidłowo wypełnionego dokumentu. Sprzedawca wystawia dokument elektroniczny z wykorzystaniem systemu TAX FREE. Taki dokument powinien zostać przekazany kupującemu w sposób z nim uzgodniony, ewentualnie kupujący może otrzymać wydruk dokumentu elektronicznego.
Dla prawidłowego udokumentowania dostawy towaru, od której podróżny może ubiegać się o zwrot podatku dokument elektroniczny (także wydruk dokumentu elektronicznego) powinien zawierać takie dane jak:
Wydruk dokumentu elektronicznego musi ponadto zawierać informacje dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.
UWAGA! Szczegółowe wymagania dotyczące informacji, które zawarte powinny być na dokumentach zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 16 lipca 2021 r. w sprawie wzoru znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, pieczęci organu celnego potwierdzającej wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej oraz danych zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE oraz jego wydruku. |
Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Zwrot może być zrealizowany tylko dla osoby, która dokonała zakupu. Realizacji zwrotu ma miejsce na podstawie elektronicznego dokumentu TAX FREE, na którym urząd celno-skarbowy dokonuje potwierdzenia towarów w nim wykazanych także w formie elektronicznej. W przypadku dokumentu w formie wydruku, podróżny może żądać także potwierdzenia na tym wydruku. Jeżeli podróżny opuszcza obszar Unii Europejskiej w kraju innym niż kraj dokonania zakupu, podstawą zwrotu będzie wydruk elektronicznego dokumentu przez organy celne w kraju przekroczenia granicy Unii Europejskiej.
Jeżeli sprzedawca ma podstawy do dokonania zwrotu kwoty podatku lub otrzyma informację od firmy, która zajmuje się rozliczaniem i zwrotem podatku w ramach procedury TAX FREE może dokonać korekty JPKV7.
Tak jak wspomniano wcześniej podróżny ma trzy miesiące od daty zakupu na zrealizowanie swojego uprawnienia - wywiezienie towaru poza granice UE. Jest to zatem okres, w którym sprzedawca powinien otrzymać potwierdzenie o zdarzeniu. Może zatem na podstawie otrzymanych prawidłowo wystawionych dokumentów dokonać korekty rozliczenia podatku od towarów i usług.
Jak wynika bowiem z art. 129 ust. 1 do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%. Warunkiem jest spełnienie obowiązków związanych z rejestracją dla potrzeb rozliczenia TAX FREE, posiadanie potwierdzenia wywozu towarów oraz posiadanie dokumentów potwierdzających dokonanie zwrotu kwoty podatku.
W praktyce sprzedaż dla podróżnego zostaje w pierwszym momencie zaewidencjonowana na kasie fiskalnej najczęściej ze stawką 23%. Tak też powinna być wykazana w pliku JPK7. Jeśli jednak sprzedawca przed złożeniem deklaracji za dany okres otrzyma potwierdzenie, iż towar został wywieziony /przekroczył granice UE, a podróżny otrzymała zwrot kwoty podatku od wartości dodanej, może jeszcze w tej deklaracji wykazać sprzedaż tego towaru ze stawką 0%. Natomiast w przypadku, gdy dokumenty potwierdzające spełnienie warunków do zastosowania zerowej stawki podatku otrzyma w następnym okresie może wykazać taką transakcję w tym właśnie okresie korygując sprzedaż krajową a następnie wykazując w pliku JPK wartość sprzedaży ze stawką 0%.
Przykład
Obywatel Ukrainy pracuje w Polsce. W okresie urlopowym powraca do swojego kraju i przed powrotem kupuje sprzęt komputerowy. Jego zakup zostaje zarejestrowany ramach procedury TAX FREE. Zakup został dokonany w czerwcu, podróżny przekracza granicę w lipcu.
Sprzedawca za miesiąc czerwiec sporządził i przesłał deklarację JPK V7, w której wykazała sprzedaż ze stawka 23% w poz. 19 i 20. W lipcu otrzymał dokumenty uprawniające do zastosowania stawki 0%. W związku z tym w pliku JPK V7 wykazuje w poz. 19 i 20 korektę sprzedaży ze stawką 23% (zmniejsza podstawę opodatkowania i kwotę podatku) i wykazuje tę sprzedaż w poz. 13 i 14.
Autor:
Beata Tęgowska