Jak sprawdzić udzielone pełnomocnictwa do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych UPL-1?

Opublikowano:

Aby wysyłać deklaracje do urzędu skarbowego w imieniu osób prawnych, takich jak spółki z o.o., nie wystarczy abyśmy byli uprawnieni do reprezentowania spółki zgodnie z KRS, nie wystarczy też zwykłe pełnomocnictwo. Niezbędne jest do tego złożenie odrębnego pełnomocnictwa na druku UPL-1.

 

 

Spis treści:

  1. UPL-1 do czego służy?
  2. Kiedy złożyć UPL-1?
  3. Jak sprawdzić czy urząd skarbowy zaakceptował pełnomocnictwo?
  4. Udzielone pełnomocnictwa, pełnomocnicy oraz mocodawcy w systemie Ministerstwa Finansów

 

 

Kiedy złożyć UPL-1?

Po złożeniu takiego druku może potrwać do kilku dni, zanim urząd skarbowy go zatwierdzi i będziemy mogli wysyłać deklaracje. Warto zatem zrobić to jak najszybciej, gdyż brak pełnomocnictwa może nam uniemożliwić wysyłanie zeznań podatkowych do urzędu.

 

 

Uwaga!

Pełnomocnictwo do wysyłania deklaracji nie jest wymagane w przypadku deklaracji ZUS. Pełnomocnictwo w ZUS jest przydatne jedynie, jeśli chcemy mieć dostęp do systemu PUE ZUS.

 

 

Jak sprawdzić czy urząd skarbowy zaakceptował pełnomocnictwo?

 

Jak jednak sprawdzić, czy pełnomocnictwo zostało już zaakceptowane w urzędzie skarbowym?

Najprościej można to zrobić po prostu wysyłając jakąś deklarację. Jeśli okaże się, że nie posiadamy jeszcze pełnomocnictwa, otrzymamy przy próbie pobrania UPO status "Błąd 402 - brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisu deklaracji". Jeśli zaś urząd już przyjął nasze pełnomocnictwo, to otrzymamy inny status (np. że wysłano poprawnie, bądź że deklaracja zawiera błędy). Tak odrzucona deklaracja nie trafi już do urzędu skarbowego, nawet jeśli nasze pełnomocnictwo zostałoby zaakceptowane później.

 

Drugim sposobem na sprawdzenie czy mamy już udzielone pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji UPL-1 jest zalogowanie się pod adresem:

https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy

 

 

 

 

Zalogujmy się klikając duży niebieski przycisk.

 

 

 

 

Na kolejnym ekranie wybierzmy sposób, którym chcemy się zalogować.

 

Udzielone pełnomocnictwa, pełnomocnicy oraz mocodawcy w systemie Ministerstwa Finansów

W zależności od wybranego sposobu przejdziemy kolejne kroki aby się zalogować do systemu Ministerstwa Finansów. Finalnie trafimy do panelu gdzie pokażą się następujące opcje.

 

 

 

 

Z menu wybierzmy pozycję "Pełnomocnictwa". Następnie wybierzmy czy chcemy przeglądać udzielone nam pełnomocnictwa, czy też pełnomocnictwa, które my udzieliliśmy.

 

 

 

 

W pozycji "Mocodawcy" będziemy mogli przeglądać udzielone nam pełnomocnictwa UPL-1.

 

 

 

 

W sekcji "Pełnomocnicy" będziemy mogli natomiast sprawdzić pełnomocnictwa UPL-1 które my sami udzieliliśmy.

 

 

 

 

Warto zwrócić uwagę, że w tym miejscu możemy je zmienić, bądź odwołać.

 

Wracając do głównego menu zwróćmy uwagę, że w tym miejscu mamy też inne opcje, które mogą usprawnić naszą komunikację z urzędem skarbowym. W panelu możemy też:

- złożyć niektóre deklaracje (np. właśnie UPL-1),

- przeglądać złożone deklaracje,

- sprawdzić jakie akty notarialne zostały zgłoszone do urzędu skarbowego,

- przejrzeć nałożone na nas mandaty,

- sprawdzić status naszych rozliczeń podatkowych z urzędem,

- sprawdzić zwroty podatków,

- sprawdzić nasze dane osobowe jakie posiada urząd,

- zmienić dane kontaktowe i inne ustawienia.

Podobne artykuły
Inne artykuły
Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!