1--------------735 2--------------661 3--------------957

Obowiązek utworzenia adresu do e-Doręczeń – praktyczna analiza terminów i skutków prawnych

Opublikowano:

Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (e-Doręczenia) umożliwia przesyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznej z mocą prawną równą doręczeniom tradycyjnym – listom poleconym za potwierdzeniem odbioru. System ten jest elementem cyfryzacji komunikacji między przedsiębiorcami a administracją publiczną, a także pomiędzy organami władzy publicznej. Zastosowanie e-Doręczeń przynosi korzyści w postaci jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata, integralności przesyłanych danych, zapewnienia poufności oraz dostępu do potwierdzeń nadania i odbioru wiadomości.

 

 

Spis treści:

  1. Kogo dotyczy obowiązek
  2. Terminy ustawowe
  3. Brak sankcji, ale realne konsekwencje praktyczne
  4. Wnioski końcowe

 

 

Kogo dotyczy obowiązek

Obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń lub obowiązek stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych dotyczy:

  • przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – zob. tabela 1,
  • przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – zob. tabela 2,

osób wykonujących zawody zaufania publicznego, w tym adwokatów, notariuszy, doradców podatkowych, radców prawnych, doradców restrukturyzacyjnych i rzeczników patentowych - od 1 stycznia 2025 r.,

 

 

UWAGA!

Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, mają obowiązek posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku.

 

 

  • organów administracji publicznej i innych instytucji takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS), Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), uczelnie publiczne, instytucje kultury itd.– obowiązek stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych mają od 1 stycznia 2025 r.,
  • jednostek samorządu terytorialnego, sądów, komorników i prokuratury – obowiązek stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych powinny wdrożyć najpóźniej do 1 października 2029 r.

 

 

UWAGA!

Podmioty publiczne mają obowiązek korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego od 1 stycznia 2025 r., a niektóre z nich z usługi hybrydowej (na jej temat piszemy dalej) dopiero od 1 października 2029 r.

 

 

Terminy ustawowe

 

Tabela 1. Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG

 

 

Rejestracja działalności Termin obowiązku Sposób realizacji obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń
Przed 31 grudnia 2024 r. Od 1 października 2026 r. Wniosek o zmianę wpisu lub o założenie skrzynki
Po 1 stycznia 2025 r. W chwili rejestracji Obowiązkowo we wniosku rejestracyjnym
Zmiana wpisu po 30 czerwca 2025 r. W chwili aktualizacji Obowiązkowe podanie danych do e-Doręczeń

 

 

Przykład:
Przedsiębiorca zarejestrowany w CEIDG w 2016 r. musi posiadać adres do e-Doręczeń od 1 października 2026 r., jednak może go utworzyć już od 1 stycznia 2025 r.

 

Tabela 2. Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS

 

 

Rejestracja działalności Termin obowiązku Sposób realizacji obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń
Przed 1 stycznia 2025 r. Od 1 kwietnia 2025 r. Wniosek przez Portal Rejestrów Sądowych (PRS) lub system S24
Po 1 stycznia 2025 r. W chwili rejestracji Obowiązkowo przez PRS lub system S24

 

 

Obowiązek ten dotyczy także fundacji, stowarzyszeń i spółdzielni wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS.

 

 

UWAGA!

Utworzenie adresu i skrzynki do e-Doręczeń może potrwać kilka dni.

 

 

Brak sankcji, ale realne konsekwencje praktyczne

Obowiązujące przepisy nie przewidują sankcji administracyjnych ani karnych za niedopełnienie obowiązku założenia adresu do e-Doręczeń w ustawowym terminie. Oznacza to, że ani przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG, ani w KRS nie poniosą bezpośrednich konsekwencji w postaci grzywny czy decyzji o wykreśleniu.

Niemniej jednak brak aktywnej skrzynki może prowadzić do istotnych utrudnień. W przypadku nieposiadania adresu do e-Doręczeń korespondencja kierowana do danego podmiotu będzie doręczana w trybie hybrydowym – urząd wyśle pismo w formie elektronicznej, operator wydrukuje je i doręczy w formie przesyłki poleconej. Taki sposób doręczeń może wydłużyć czas obiegu dokumentów, utrudnić ustalenie daty doręczenia oraz zwiększyć ryzyko uchybienia terminom procesowym.

Brak skrzynki może również ograniczyć bieżącą komunikację z administracją, zwłaszcza w sprawach wymagających szybkiego działania, takich jak wezwania, decyzje podatkowe czy kontrole.

Zaleca się więc możliwie jak najszybsze utworzenie adresu do e-Doręczeń, nawet jeśli termin ustawowy jeszcze nie upłynął. Po założeniu skrzynki istotne jest także jej regularne monitorowanie.

 

Wnioski końcowe

Obowiązek posługiwania się adresem do e-Doręczeń to istotny element cyfryzacji kontaktu z administracją publiczną. Choć brak jest formalnych sankcji za jego niewypełnienie, niedopełnienie tego obowiązku może znacząco wpłynąć na sprawność komunikacji, terminowość działań oraz bezpieczeństwo prawne przedsiębiorcy.

 

 

 

 

 

Autor:

Sławomir Biliński

 

 

 

Źródła:

  • Informacja rządowa na temat e-Doręczeń opubl. na https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych -j.t. Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 ze zm.
Podobne artykuły
Inne artykuły
Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!