KONTAKT


Enadis sp. z o.o.
ul.Morska 149 U2
Gdynia 81-222
Infolinia:
22 350 64 30
pn - pt: 8:30 - 16:30
Opublikowano: 14.12.2020
Funkcjonowanie firmy wiąże się z koniecznością ponoszenia różnych kosztów związanych z uzyskiwaniem przychodu. Jednym z bardziej nietypowych jest zakup prezentów okolicznościowych z okazji np. świąt, jubileuszy firmy itp., którymi obdarowywani są klienci oraz kontrahenci. Takie postępowanie sprzyja zbudowaniu pozytywnych relacji handlowych oraz nawiązaniu głębszej więzi z partnerami handlowymi. Warto jednak zastanowić się, czy takie prezenty mogą być w ogóle zaliczane do kosztów uzyskiwania przychodu? Czy fakt ich zakupu oraz wręczenia określonym osobom ma jakieś przełożenie na księgi rachunkowe? Warto dogłębnie prześledzić ten temat.
Rozdawanie podarunków i upominków w relacjach biznesowych ukierunkowane jest na określony cel. W założeniu darczyńcy ma ono służyć poprawie relacji z klientami i kontrahentami oraz zagwarantowaniu sobie ich wierności i lojalności. Takie prezenty często też rozluźniają napiętą atmosferę w firmie. Zasadniczo takie podarunki przyczyniają się do zwiększenia przychodów firmowych oraz gwarantują i zabezpieczają ich źródła. To oznacza, że w większości przypadków prezenty można zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Taka sytuacje jednak nie zawsze ma miejsce, co zostało też podkreślone w obowiązującym ustawodawstwie.
Zazwyczaj uznaje się, że prezenty biznesowe mogą być klasyfikowane jako wydatki reprezentacyjne i reklamowe. Podział ten jest o tyle istotny, że zasadniczo determinuje, czy dany upominek będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, czy też nie. W praktyce funkcjonowania gospodarczego przyjmuje się, że reprezentacja nastawiona jest na konstruowanie prestiżu firmy, a reklama ma na celu nakłonienie nowych i dotychczasowych klientów do zaufania danej marce oraz skorzystania z możliwości zakupu określonych towarów lub świadczenia usług. Reklamą zwykle są rozpowszechniane na masową skalę informacje o danym produkcie lub usłudze oraz zachęcanie do skorzystania z nich. Oczywiście, zakres znaczeniowy tego pojęcia rozciąga się również na wiadomości o firmie i jej znakach rozpoznawczych, takich jak np. logo marki.
Celem reprezentacji jest natomiast utrwalenie odpowiedniego wizerunku firmy oraz zrobienie dobrego wrażenia na potencjalnych klientach. Przedsiębiorstwo pragnie zaprezentować się z jak najlepszej strony, a środkiem do osiągnięcia tego celu mają być wręczane upominki. Trzeba mieć świadomość, że reprezentacja i wydatki ponoszone na nią nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli jej cele ściśle wiążą się z osiąganiem określonych dochodów. Natomiast wydatki na reklamę – niezależnie od jej formy i charakteru – zawsze są uznawane za koszt uzyskania przychodów. Nie obowiązują przy tym żadne limity. A zatem działania reklamowe zawsze mogą być uznawane za koszt prowadzenia działalności gospodarczej, o ile są one oczywiście związane z jej charakterem.
Za działania reklamowe uznaje się np. zakup tanich gadżetów, których koszt nie przekracza kilku lub kilkunastu złotych i ich rozdanie kontrahentom oraz klientom. Koszt ich zakupu i dystrybucji służy uzyskaniu dochodów lub zabezpieczeniu ich źródła, a to oznacza możliwość ich uznania za koszt uzyskania przychodu. Taką możliwość można natomiast wykluczyć w przypadku reprezentacyjnych wystawnych koszów ze słodyczami lub alkoholami. Fiskus nie uznaje takich wydatków za koszt podatkowy, dlatego nie można ich odliczyć od swojego przychodu. Taka regulacja wynika bezpośrednio z zapisów ustaw o podatkach dochodowych. Zgodnie z tymi przepisami z kosztów uzyskiwania dochodów wyłączone są wydatki na alkohole oraz usługi gastronomiczne. Jeśli jednak klientowi w ramach akcji promocyjnej zostanie wręczony kosz z własnymi wyrobami, takie działanie uznaje się za akcję reklamową. Koszty z nią związane można zaliczyć do kosztów podatkowych, korzystając z wszystkich dobrodziejstw oferowanych przez to rozwiązanie.
Co do zasady, fiskus zazwyczaj nie podaje w wątpliwość możliwości sklasyfikowania prezentów jako wydatków na cele reklamowe, jeśli zostały na nich umieszczone różne loga, znaki firmowe i inne oznaczenia. Przedmioty bez takich oznakowań lub z niewielkimi umieszczonymi w niewidocznym miejscu znakami firmowymi uznaje się za wydatek reprezentacyjny, którego już nie dotyczą żadne ulgi podatkowe. Uważa się bowiem, że tak naprawdę jest to próba stworzenia określonego wizerunku firmy i wywarcia na kimś dobrego wrażenia. Działania takie są oczywiście dozwolone, ale nie przynoszą one przedsiębiorcy żadnych profitów podatkowych.
Reasumując, należy zatem stwierdzić, że o możliwości zaliczenia prezentów do kosztów uzyskania przychodów decyduje reklamowy bądź reprezentacyjny charakter upominków. Tylko wydatki na reklamę są kosztem uzyskania przychodu. Tego samego nie można natomiast powiedzieć o wydatkach na cele reprezentacyjne, które nie są uznawane za koszt ponoszony w związku z prowadzoną działalnością.
Autor: Łukasz Stachurski
Źródła: