Jednym ze sposobów ochrony pojazdu samochodowego przed wpływem czynników atmosferycznych jest korzystanie z garażu samochodowego. Garaż samochodowy może być przedmiotem zakupu firmowego. Może też zostać wybudowany przez podatnika. Czy wydatki na zakup, budowę i koszty eksploatacji mogą stanowić wydatki firmowe?
|
Spis treści:
- Wydatki, które stanowią koszty uzyskania przychodu
- Wydatki na nabycie i eksploatację garażu w celu zabezpieczenia samochodu firmowego
- Wydatki na nabycie lub wybudowanie garażu w kosztach uzyskania przychodów
- Wydatki na eksploatację garażu w kosztach uzyskania przychodów – czego dotyczą
|
Wydatki, które stanowią koszty uzyskania przychodu
W art. 22 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 zwanej dalej ustawą o PDOF) prawodawca wskazał, że wydatki ponoszone przez przedsiębiorcę na cele prowadzenia działalności gospodarczej będą uznane za koszty uzyskania przychodów tylko, gdy będą spełniać poniższe warunki:
- muszą być poniesione na cele prowadzonej działalności gospodarczej,
- muszą być ostateczne, czyli faktycznie poniesione przez przedsiębiorcę,
- powinny być poniesione na cele prowadzonej działalności,
- musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkiem a przychodem,
- powinny być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- nie znajdują się w ustawowym katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów,
- muszą być właściwie udokumentowane.
Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie, aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów. Wydatek, którego poniesienie na cele firmowe jest uzasadnione stanowi koszt uzyskania przychodu a co za tym idzie obniża wysokość podatku dochodowego (zaliczki na podatek dochodowy).
Wydatek nieuznany za koszt uzyskania przychodu nie obniża wysokości ani zaliczki na podatek dochodowy ani podatku dochodowego.
Wydatki na nabycie i eksploatację garażu w celu zabezpieczenia samochodu firmowego
Wielu przedsiębiorców chce w możliwie najlepszy sposób zabezpieczyć swoje samochody używane na poczet prowadzonej działalności przed wpływem warunków atmosferycznych.
Sposobów jest kilka. Jednym z nich jest wybudowanie albo zakup garażu samochodowego na cele firmowe. Na tym kwestia wydatków się jednak nie kończy. Eksploatacja takiego garażu wymaga przecież kolejnych mniejszych lub większych nakładów. Poza tym przedsiębiorcy często doprowadzają do takiego garażu media, czyli prąd, wodę i ścieki lub też inne media.
Powstaje w tym momencie wiele wątpliwości w kwestii wysokości wydatków eksploatacji możliwych do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów.
Wydatki na nabycie lub wybudowanie garażu w kosztach uzyskania przychodów
Decyzja o zakupie lub wybudowaniu garażu musi być poprzedzona ustaleniem celu, na jaki będzie przeznaczony ten garaż. Jeżeli będzie on przeznaczony na użytek prywatny albo wydatki na nabycie lub wybudowanie nie będą dotyczyły działalności gospodarczej to te wydatki nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w działalności podatnika. Jeżeli jednak wydatki na nabycie lub wybudowanie z góry będą przeznaczone na działalność gospodarczą tzn. garaż będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych w działalności gospodarczej to te wydatki będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w działalności podatnika.
| Ustalenie wartości początkowej garażu dla wprowadzenia do ewidencji środków trwałych |
| Zakup |
Wybudowanie |
| Cena nabycia |
Koszt wytworzenia |
|
Kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności koszty:
- transportu,
- załadunku i wyładunku,
- ubezpieczenia w drodze,
- montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych,
- opłat notarialnych, skarbowych i innych,
- odsetek, prowizji,
- podatku VAT, jeżeli nabywca jest podatnikiem zwolnionym z VAT albo przeznacza nabyty środek trwały na sprzedaż zwolnioną z VAT
W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. |
Wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych:
- rzeczowych składników majątku,
- wykorzystanych usług obcych,
- kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi,
- inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.
Do kosztu wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. |
| Cenę nabycia oraz koszt wytworzenia należy skorygować o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. |
| Wartość początkową nabytych lub wytworzonych składników majątku wymagających montażu, powiększa się o wydatki poniesione na ich montaż. |
Należy jednak podkreślić, iż wydatki na nabycie lub wybudowanie garażu nie mogą być ujęte bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu a muszą one być (ich suma) zaliczone do tzw. wartości początkowej, którą podatnik ustala i według której wprowadza garaż do ewidencji środków trwałych.
Ale tutaj uwaga, bowiem:
- garaże w postaci budynków, dla których roczna stawka amortyzacji wynosi 2,5% od wartości początkowej garażu, albo
- garaże podziemne, garaże i zadaszone parkingi, dla których roczna stawka amortyzacji wynosi 4,5% od wartości początkowej garażu, a więc w tym wypadku podatnik ujmie w ciągu roku w kosztach uzyskania przychodów większą wartość.
Oba rodzaje garaży (trwale związanych z gruntem) zostały sklasyfikowane pod numerem 102 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). W tym momencie należy wspomnieć o pewnej ciekawostce a mianowicie, co z garażami blaszanymi?
Okazuje się, że garaże blaszane i inne niezwiązane trwale z gruntem należy sklasyfikować w zupełnie innej kategorii KŚT a mianowicie do grupy 806 KŚT. Roczna stawka amortyzacyjna takiego garażu to aż 10% od ustalonej wartości początkowej. Trzeba też podkreślić, iż zakup lub wybudowanie garażu i wprowadzenie go do działalności gospodarczej wiąże się zazwyczaj z użytkowaniem go w firmie przez wiele lat. Przez ten okres wystąpi wiele wydatków związanych z jego eksploatacją.
Co więc z wydatkami eksploatacyjnymi dotyczącymi garażu będącego środkiem trwałym w działalności podatnika?
Wydatki na eksploatację garażu w kosztach uzyskania przychodów – czego dotyczą
Przedsiębiorcy, którzy wybudują lub zakupią garaż samochodowy wciąż będą ponosić inne wydatki z nim związane. Chodzi tu o wydatki na jego eksploatację i mowa tu nie tylko o kosztach remontów, napraw, modyfikacji, ulepszeń, ale o comiesięczne koszty doprowadzonych do garaży mediów.
Przykładowe wydatki eksploatacyjne dotyczące garażu samochodowego poza odpisami amortyzacyjnymi ujętymi w kosztach mogą dotyczyć:
- opłat za energię elektryczną i ewentualnie inne media np. woda, gaz,
- podatku od nieruchomości – w części przypadającej na garaż.
- ubezpieczenia garażu,
- opłat administracyjnych,
- opłat czynszu,
- bieżących napraw i konserwacji garażu,
- utrzymania czystości w garażu,
- opłat za wywóz odpadów w części przypadającej na garaż.
Powstaje w tym miejscu kluczowe pytanie. Czy tego typu wydatki przedsiębiorca może ująć w kosztach uzyskania przychodu? A jeśli tak to, w jakiej wysokości.
Fiskus widzi to w ten sposób, iż wydatki na eksploatację garażu to wydatki związane z użytkowaniem firmowego samochodu osobowego i wskazuje na ograniczenie kosztów do wysokości 75% z faktur za te wydatki.
W interpretacji indywidualnej z dnia 09.08.2025r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.679.2025.2.MT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazuje, że „[…] Z części II pkt 4 uzasadnienia do ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) wynika, że wszelkie wydatki związane z korzystaniem z samochodu osobowego służącego podatnikowi także do innych celów niż działalność gospodarcza podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w wysokości 75% tych wydatków.
Okoliczność, że samochód jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą powoduje, że z kosztów podatkowych należy wyłączyć 25% poniesionych przez podatnika wydatków z tytułu kosztów używania takiego samochodu. Możliwość zaliczenia do kosztów 100% takich wydatków dotyczy tylko wykorzystywania samochodu osobowego wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji potwierdzającej wykorzystywanie samochodu osobowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (wykorzystywana w tym zakresie jest ewidencja stosowana dla celów VAT).
Jeżeli podatnik nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu dla celów podatku od towarów i usług, to również na gruncie podatku dochodowego dla zaliczenia wydatków eksploatacyjnych z tytułu używania samochodu osobowego zaliczonego do środków trwałych, nie jest wymagane prowadzenie takiej ewidencji. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku, gdy podatnik nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia od tego podatku.
Do wydatków związanych z używaniem samochodu osobowego (wydatków eksploatacyjnych) można zaliczyć w szczególności wydatki ponoszone na: nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymianę opon, myjnię, naprawy i części zamienne, wymianę płynu hamulcowego oraz płynu do spryskiwaczy, opłaty parkingowe, opłaty za przejazd autostradą, opłaty rejestracyjne, badania diagnostyczne.
Wobec powyższego, wydatki na garaż również podlegają limitowi wynikającemu z art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Limitowanie wydatków dotyczy tylko kosztów związanych z kosztami używania samochodu. Tak więc limitowaniu podlegają jedynie wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem garażu, tj. opłaty za energię elektryczną, podatek od nieruchomości, ubezpieczenie garażu, opłaty administracyjne/czynszowe, koszty utrzymania czystości garażu. Jeżeli podatnik nabywa garaż, który będzie stanowił środek trwały, odpisy amortyzacyjne zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. Ograniczenie wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 46a nie ma zastosowania w tym przypadku. […]”
Fiskus aktualnie twierdzi, że wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem garażu (tj. opłaty za energię elektryczną, podatek od nieruchomości, ubezpieczenie garażu, opłaty administracyjne/czynszowe, koszty utrzymania czystości garażu) podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, ale w wysokości 75% tych wydatków, jeżeli zostaną racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz właściwie udokumentowane.
A zatem fiskus nakazuje stosować ograniczenie limitowe, 75% co do ww. wydatków dotyczących garażu samochodowego.
Autor:
Krzysztof Ulicki
Źródła:
Ustawa z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061).
Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163).
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23.12.2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544).
Interpretacja indywidualna z dnia 09.08.2025r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.679.2025.2.MT