KONTAKT
Enadis sp. z o.o.
ul.Morska 149 U2
Gdynia 81-222
Infolinia:
22 350 64 30
pn - pt: 8:30 - 16:30
1. Automatyczne księgowanie wystawionych faktur
2. Automatyczne naliczanie list płac i rachunków
3. Ryczałt, KPiR i pełna księgowość
4. Integracja z KSeF
5. Wsparcie księgowych
Opublikowano: 18.04.2024
Specjalista do spraw kadr i płac to osoba, która zajmuje się obsługą i rozliczeniem szeroko rozumianej dokumentacji pracowniczej. Warto podkreślić, iż w różnych przedsiębiorstwach specjalista ten może wykonywać nieco odmienne zadania. Może też się zdarzyć, że zakres wykonywanych zadań będzie różny.
Czym w takim razie konkretnie zajmuje się specjalista do spraw kadr i płac?
Spis treści:
|
Kadry i płace to dział, który występuję tak naprawdę w każdej firmie, niemniej w małych firmach często ten dział nie jest wyodrębniony. Obsługą tego działu w tych mniejszych firmach zajmuje się sam przedsiębiorca albo biuro rachunkowe.
Kadry i płace obejmują czynności natury administracyjnej, które ogólnie można podzielić na 9 segmentów:
Widać wyraźnie, że specjalista do spraw kadr i płac zajmuje się zarówno obliczaniem wynagrodzeń jak i obsługą akt pracowników a także rozliczeniami ZUS pracowników i właścicieli. Musi tez mieć dobry kontakt z administracją jak i z samymi pracownikami. W niektórych firmach przygotowuje on różnego rodzaju raporty dotyczące zatrudnionych pracowników czy ponoszonych w związku z tym obciążeń.
Specjalista ds. kadr i płac spełnia w większości podobne funkcje w firmach. Niemniej w zależności od wielkości firmy zadań do wykonania może mieć znacznie więcej a innych po prostu mniej lub nie mieć ich wcale.
Specjalista ds. kadr i płac najczęściej wykonują poniższe zadania.
Czym zajmuje się specjalista do spraw kadr i płac | |
Lp. | Czynność |
1. | Prowadzenie akt osobowych |
2. | Sporządzanie umów o pracę, zlecenie, dzieło oraz rozwiązań tych umów czy aneksów do tych umów |
3. | Sporządzanie i analiza różnego rodzaju regulaminów w firmie np. wynagradzania |
4. | Rejestracja wszelkich zdarzeń mających wpływ na rozliczenie wynagrodzeń – różnego rodzaju absencje takie jak urlopy, chorobowe, zasiłki, opieka, inne nieobecności usprawiedliwione jak i nieusprawiedliwione. |
5. | Rozliczanie wynagrodzeń z uwzględnieniem wszystkich zdarzeń mających wpływ na wynagrodzenia, naliczanie wszystkich dodatków, obliczenie wynagrodzeń z uwzględnieniem wszystkich zdarzeń, dodatków i innych preferencji |
6. | Korekty wynagrodzeń |
7. | Sporządzanie deklaracji rozliczeniowych ZUS, zgłaszanie pracowników, zleceniobiorców czy wymaganych zdarzeń do ZUS, kontrola rozliczeń składek ZUS innych wymogów formalnych ZUS |
8. | Korekty związane z ZUS |
9. | Prowadzenie rekrutacji |
10. | Obsługa różnych systemów kadrowo-płacowych |
11. | Archiwizowanie dokumentów kadrowo-płacowych |
12. | Kontakty z instytucjami typu urząd skarbowy, ZUS, inspekcja pracy, PFRON, inne instytucje |
13. | Uczestniczenie w kontrolach ZUS, inspekcji pracy, urzędu skarbowego, PFRON lub innej instytucji |
14. | Znajomość sporego obszaru przepisów mających wpływ na kadry i płace |
15. | Inne czynności jak sporządzanie różnych raportów o pracownikach dotyczących m.in. absencji, wynagrodzeń według stanowisk, dodatków, stażu pracy, innych dla zarządu |
16. | Niekiedy umiejętności typu HR służące do zarządzania zasobami ludzkimi |
Na pytanie o korzystne cechy interpersonalne dobrego specjalisty do spraw kadr i płac nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, gdyż każda firma ma swoje wymagania.
Podstawowe, dobre cechy to skrupulatność w wykonywaniu zadań, dokładność, precyzyjność rozliczeń, sumienność wykonywania różnych zadań, umiejętność praktycznej pracy na przepisach związanych z prawem pracy i innych, komunikatywność, pilnowanie poufności danych, terminowość, umiejętność obsługi systemów kadrowo-płacowych, odporność na stres i przeróżne reakcje ludzi.
Biorąc pod uwagę specyfikę zawodu można śmiało stwierdzić, iż musi to być osoba zdyscyplinowana, zorganizowana, systematyczna ale też o niemałej dozie empatii w stosunku do ludzi. Praca ta to przecież częsty kontakt z człowiekiem występującym w różnych instytucjach jak i w samym przedsiębiorstwie.
Dobry specjalista ds. kadr i płac powinien być osobą otwartą, posiadającą umiejętność nawiązywania dobrych relacji z ludźmi. Dobry, korzystny kontakt z pracownikami, pracodawcą rodzi dobre owoce w całej firmie. Umiejętność rozmowy i prowadzenia kontroli z instytucjami takimi jak ZUS, PFRON, Inspekcja Pracy czy Urząd Skarbowy to spokój i pewna doza bezpieczeństwa pracodawcy ale i pracowników.
Kolejne cechy dobrego specjalisty ds. kadr i płac to praktyczna wiedza związana z zastosowaniem przepisów prawa pracy i innych pokrewnych ustaw. Powyżej wymieniono te, które najczęściej pojawiają się jako wymagane w przedsiębiorstwach różnej wielkości. Niestety, dzisiejszy specjalista ds. kadr i płac musi posiadać choć podstawowe cechy analityczne prawnika.
Warto na chwilę zatrzymać się przy wymogach znajomości przepisów prawa. Chętnie poszukiwany specjalista do spraw kadr i płac to osoba posiadająca praktyczną wiedzę analizy i zastosowania przepisów m.in. ustawy:
Na koniec warto dodać, że to nie koniec listy. Specjalista do spraw kadr i płac powinien znać jeszcze wiele Rozporządzeń np.
Autor:
Krzysztof Ulicki