KONTAKT
Enadis sp. z o.o.
ul.Morska 149 U2
Gdynia 81-222
Infolinia:
22 350 64 30
pn - pt: 8:30 - 16:30
1. Automatyczne księgowanie wystawionych faktur
2. Automatyczne naliczanie list płac i rachunków
3. Ryczałt, KPiR i pełna księgowość
4. Integracja z KSeF
5. Wsparcie księgowych
Opublikowano: 09.08.2024
W przypadku zakończenia działalności gospodarczej, czy też rozwiązania spółki osobowej, powstaje obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego. Remanent taki przygotowujemy dla celów podatku VAT, ale i dla celów rozliczenia podatku PIT. Regulacje prawne na gruncie podatku od wartości dodanej zawarte są w Rozdziale 4 ustawy o VAT.
Spis treści:
|
Zdarzenia, które obligują nas do sporządzenia spisu to:
Zgodnie z art. 14 w/w ustawy spis taki obejmuje towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Chodzi zatem o te składniki majątku, które pozostały w firmie na dzień jej zamknięcia, a od których podatnikowi służyło prawo odliczenia VAT naliczonego, bez względu na to czy z tego prawa skorzystał.
Będą to zatem:
UWAGA! Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury zawierającym informacje o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. |
W przepisach nie znajdziemy wzoru spisu, nie mniej powinien on zawierać takie informacje jak:
Z wymienionych powyżej elementów remanentu likwidacyjnego istotne jest określenie podstawy opodatkowania, czyli w/w ceny. Zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 14 ust. 8, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów. Kluczowy w tym przepisie jest zwrot „w momencie dokonania dostawy”, czyli w momencie objęcia tych towarów spisem z natury. Ustalić zatem należy wartość na ten właśnie dzień.
Informację taką przesyłamy do US nawet w przypadku, gdy wartość spisu wynosi 0 zł. Dotyczy to także przypadku, gdy deklaracja za okres związany ze sporządzonym spisem jest również „zerowa”.
Wartość podatku należnego, będąca sumą poszczególnych pozycji arkusza spisu, powinna być wykazana w pliku JPK_VAT7M lub JPK_VAT7K. Zależnie od tego czy deklaracja jest za okres miesięczny czy kwartalny VAT należny od remanentu likwidacyjnego powinien być wykazany w części ewidencyjnej:
Kwota podatku należnego z tytułu remanentu likwidacyjnego zwiększa ewentualną kwotę podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego w ustawowym terminie.
Warto w tym momencie zaznaczyć, iż dla przedsiębiorcy, który chce zakończyć działalności wygodniejszym i mniej kosztownym rozwiązaniem byłaby sprzedaż zalegających towarów jak i składników majątki, które nie będą już wykorzystywane w działalności. W tym przypadku uzasadnionym interesem dla prowadzącego działalność będzie pozbycie się np. towarów nawet po cenie niższej od ceny zakupu. Z jednej strony towary te nie będą podlegały wykazaniu w zestawieniu inwentaryzacyjnym, z drugiej strony unikamy problemu zalegającego towaru po zakończeniu działalności z którym nie wiadomo co zrobić. Niższą cenę można uzasadnić nie tylko zużyciem towarów i środków trwałych, ale i okolicznością jaką jest bez wątpienia likwidacja przedsiębiorstwa.
Autor:
Beata Tęgowska